مفهوم پوسته پوسته شدن بلبرینگ

پوسته پوسته شدن بلبرینگ (علت و روش جلوگیری)

امتیاز این مطلب:

امتیاز خود را ثبت کنید

بلبرینگ ها در بسیاری از صنایع و کاربرد ها به صورت عام و خاص مورد استفاده قرار میگرند.و هرکدام از آنها طول عمر مشخصی دارند که بنا به دلایل مختلفی این مقدار میتواند تا حدی کاهش یا افزایش پیدا کند.در این بخش از سری مطالب آموزشی وبلاگ تخصصی بیرینگ مارت میخواهیم به برسی علت بروز یکی دیگر از خرابی های رایج در بلبرینگ و رولبرینگ ها بپردازیم.

اگر بلبرینگ و رولبرینگ شما پوسته پوسته شده است و یا سطح ساچمه و حلقه داخلی بلبرینگ هایتان پوست پوست شده و یا حتی مقداری از سطح روی ساچمه بلبرینگ شما کنده شده است مطالعه این مطلب به شما کمک میکند تا با علت بروز این خرابی آشنا شوید و یا اگر تازه دچار این خرابی شده اید با رعایت موارد ذکر شده از آسیب بیشتر بلبرینگ هایتان جلوگیری کنید.

مفهوم پوسته پوسته شدن بلبرینگ چیست؟

پوسته پوسته شدن بلبرینگ همان طور که از نام آن پیداست به معنای کنده شدن مقدار خیلی کوچک از آلیاژ سطح روی بلبرینگ و یا ساچمه های بلبرینگ می باشد.اما علت چیست؟ چرا بلبرینگ ها پوسته پوسته میشوند؟ دلایل پوسته پوسته شدن بلبرینگ یا کنده شدن سطح روی بلبرینگ چیست؟ چه باید ها و نباید هایی را برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن بلبرینگ و رولبرینگ ها باید رعایت کنیم؟

اگر بلبرینگ های شما هم دچار پدیده پوسته پوسته شدن یا به اصطلاح تخصصی flaking شده اند پیشنهاد میکنیم همراه بیرینگ مارت باشید تا با دلایل رایج این خرابی و روش های جلویگری از پوسته پوسته شدن در مراحل اولیه بروز این مشکل آشنا شوید.

چرا بلبرینگ هایمان پوسته پوسته شده اند؟

خرابی ها و آسیب های وارده بر روی بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) ها دلایل و علت های مختلفی دارد اما برخی از این دلایل هستند که در بیشتر موارد و بنا بر تجربه عملی بیشتر از فاکتور های دیگر رخ میدهند.که در ادامه مطلب به معرفی هرکدام از این دلایل میپردازیم.

  1. وارد کردن بار بیش از حد بر روی بلبرینگ (Excessive load)
  2. عدم نصب صحیح (Poor mounting)
  3. عدم انطباق صحیح (misalignment)
  4. وجود بار های لحظه ای یا همان شوک های ناگهانی (Moment load)
  5. ورود آلودگی ها خارجی همچون (همچون نفوذ آب)
  6. روانکاری ضعیف
  7. استفاده از روانکار های نامناسب
  8. عدم تنظیم میزان لقی (لقی کمتر یا بیشتر نسبت به میزان مناسب)
  9. مناسب نبود شفت (از نظر شکل ظاهری و آلیاژ تشکیل شده)
  10. وجود زنگ زدگی، ترک و دیگر خرابی ها به صورت محدود

 

اکنون که دلایل رایج و پر تکرار در پوسته پوسته شدن یا کنده شدن سطح بلبرینگ را میدانید وقت آن رسیده تا با روش های جلوگیری از هرکدام از موارد ذکر شده آشنا شوید تا اگر بلبرینگ و رولبرینگ هایتان تازه دچار این آسیب شده اند با جلوگیری از آنها طول عمر بلبرینگ تان را افزایش دهید.

چگونه از پوسته پوسته شدن بلبرینگ جلوگیری کنیم؟

  1. برسی مقدار فشار یا بار وارده بر روی بلبرینگ و در نهایت اصطلاح آن به مقدار نرمال
  2. نصب صحیح (با استفاده از ابزار و وسایل مناسب همچون گرمکن بلبرینگ)
  3. برسی و بهبود آببند ها (به منظور جلویگری از ورود آلودگی)
  4. روانکاری به موقع و دوره ای بلبرینگ ها
  5. استفاده از روانکار مناسب
  6. برسی تخصصی شفت (اندازه و آلیاژ)
  7. تنظیم میزان لقی بسته به شرایط

پوسته پوسته شدن بلبرینگ

علت و روش جلوگیری از پوسته پوسته شدن بلبرینگ

حال که با علت پوسته پوسته شدن بلبرینگ آشنا شده اید و روش های جلوگیری از این آسیب را یاد گرفته اید برای درک بهتر سعی کرده ایم چند مثال واقعی که توسط یکی از کارخانه های تولید کننده بیرینگ مطرح شده است را برایتان جمع آوری کنیم.

1-پوسته پوسته شدن حلقه داخلی در بلبرینگ تماس زاویه ای

در یک نوع از بلبرینگ های سری تماس زاویه ای مسیر حرکت ساچمه ها دچار پدیده پوسته پوسته شده است در برسی علت ها متوجه شده اند مهم ترین دلیل این آسیب روانکاری نامناسب بوده است.(تصویر 1)

2-کنده شدن و پوست پوست شدن حلقه در بلبرینگ تماس زاویه ای

در یک نوع دیگر از بلبرینگ های سری تماس زاویه ای نشانه هایی از پوسته پوسته شدن به صورت مورب در سطح حلقه داخلی بلبرینگ و در مسیر حرکت ساچمه ها دیده شد و در برسی های انجام شده مشخص شد نا همراستا بودن و تراز نبودن شفت دلیل این خرابی و آسیب بوده است.(تصویر 2)

3-بلبرینگ شیار عمیق و کنده شدن سطح داخلی (مسیر حرکت ساچمه)

مسیر حرکت ساچمه ها در یک نوع از بلبرینگ سری شیار عمیق دچار پوست پوست شدن شده و رد عبور ساچمه ها بر روی سطح مانده بود با برسی و تحقیق متوجه شدند که عدم نصب صحیح و ضربه در هنگام نصب دلیل وجود رد ساچمه بر روی حلقه می باشد.(تصویر 3)

4-رد ساچمه بر روی سطح بلبرینگ

با مشاهده وجود رد (جای) ساچمه بر روی حلقه داخلی و مسیر حرکت ساچمه ها در بلبرینگ تماس زاویه ای متوجه شدند علاوه بر نصب غیر صحیح و ضربه زدن به بلبرینگ عدم وجود روانکار مناسب هم باعث این آسیب شده است.(تصویر 4)

5-آسیب در حلقه خارجی (رد ساچمه)

در مورد ذکر شده شماره 4 با برسی بیشتر متوجه شدند که آسیب به حلقه داخلی اکتفا نکرده و باعث شده تا رد محل عبور ساچمه ها بر روی حلقه خارجی هم بمیاند و بلبرینگ را به کلی دچار خرابی کرده است.(تصویر 5)

6-پوسته پوسته شدن ساچمه بلبرینگ

در موارد 5 و 6 به قدری میزان آسیب زیاد بود که ساچمه ها هم دچار پوسته پوسته شدن و یک لایه از سطح آن کنده شد که علت آن ضربه ناگهانی هنگام نصب بلبرینگ بوده است.(تصویر 6)

پوسته شدن بلبرینگ

 

7-کنده شد سطح داخلی در رولبرینگ بشکه ای

در برسی یکی دیگر از رولبرینگ های بشکه ای که دچار آسیب شده بودند متوجه شدند در حلقه داخلی تنها یک مسیر (ردیف) عبور ساچمه پدیده پوست پوست شدن رخ داده است با برسی بیشتر فهمیدند وجود بار محوری بیش از حد علت این خرابی بوده است.(تصویر 7)

8- کنده شدن سطح خارجی رولبرینگ بشکه ای

در مورد 7 متوجه شدند حلقه خارجی هم دچار همین آسیب شده که علت همان وجود بار محوری زیاد بوده است.(تصویر 8)

9-رولبرینگ بشکه ای پوسته پوسته شده در حلقه داخلی

در موردی دیگر که یک نوع رولبرینگ بشکه ای بود متوجه شدند حلقه داخلی مانند مورد 7 و 8 در یک ردیف از مسیر عبور ساچمه دچار پوسته پوسته شدن شده است که با برسی میزان بار محوری وارده بر روی رولبرینگ متوجه شدند علت مقدار بار نیست بلکه روانکاری نامناسب دلیل این آسیب بوده است.(تصویر 9)

10-کنده شدن سطح ساچمه در رولبرینگ استوانه ای

عدم نصب صحیح و ایجاد خراش بر روی سطح ساچمه هنگام نصب مهم ترین دلیل ایجاد این آسیب بر روی ساچمه های رولبرینگ استوانه ای بوده است.(تصویر 10)

کنده شدن سطح بلبرینگ

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x