spindle-bearings-introduction

بلبرینگ اسپیندل چیست؟

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 4.7 / 5 – تعداد رای 4

در این قسمت از سری مطالب آموزشی وبلاگ تخصصی بیرینگ مارت میخواهیم به معرفی بلبرینگ های مورد استفاده در اسپیندل یا به اصطلاح ملموس تر بلبرینگ اسپیندل بپردازیم.در این مطلب شما می توانید با ساختار اسپیندل و همچنین ویژگی های لازم برای بلبرینگ های مورد استفاده در اسپیندل های حساس و فوق دقیق بیشتر آشنا شوید.لذا قبل از معرفی بیرینگ های مورد استفاده در اسپیندل لازم است با خود اسپیندل و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

آشنایی با بلبرینگ اسپیندل

اسپیندل چیست؟

بر خلاف تصورات عموم اسپیندل (spindle) خود یک ابزار نیست بلکه یکی از مهمترین و کاربردی ترین اجزای دستگاه های تراش (CNC) هستند.اسپیندل ها در اصل جز اصلی دستگاه های تراش هستند و نقش چرخنده را ایفا می کنند.(اسپیندل در لغت به معنای ابزار چرخنده می باشد)

پس اگر بخواهیم به زبان ساده اسپیندل را تعریف کنیم باید بگوییم به هر محوری که در دستگاه تراش (CNC) حول محور خود میگردد اسپیندل می گویند.این قطعات بسته به کاربرد های گوناگونی که در صنایع مختلف دارند به چهار نوع اسپیندل تسمه ای (belt spindle)، اسپیندل کوپل مستقیم (direct drive spindle)، اسپیندل گیربکسی شکل (gearbox spindle) و اسپیندل های یکپارچه (built spindle) تقسیم میشوند.

اسپیندل
بلبرینگ اسپیندل چیست؟

اکنون که با این قطعه حساس و دقیق آشنا شده اید و انواع آن را شناخته اید میخواهیم به معرفی و برسی بلبرینگ های مورد استفاده در اسپیندل ها بپردازیم و ویژگی های این سری از بلبرینگ ها را بیشتر برسی کنیم.در پاسخ پرسش مطرح شده (بلبرینگ اسپیندل چیست؟) باید بگوییم بلبرینگ های اسپیندل در اصل همان بلبرینگ تماس زاویه ای هستند که در ساختار خود از یک ردیف ساچمه تشکیل شده اند.

بلبرینگ های تماس زاویه ای بسته به نوع طراحی که دارند (طراحی خاص حلقه داخلی و خارجی) قابلیت حمل بارهای محوری، شعاعی و همچنین ترکیبی از هر دو بار را دارند.همین مزیت در بلبرینگ های سری تماس زاویه ای نقطه قوتی برای اسپیندل ها به حساب می آید.دور بالا بودن، کم صدا بودن، کم لرزش بودن از دیگر مزایا بلبرینگ های اسپیندل می باشد.

طراحی خاص در بلبرینگ های اسپیندل

بلبرینگ های تماس زاویه ای تولید شده مخصوص اسپیندل ها عمدتا به صورت self-latching طراحی میشوند.این سری از بیرینگ ها همان طور که اشاره کردیم علاوه بر حمل بار های شعاعی می توانند بار های محوری یک طرفه (در یک جهت) را تحمل کنند.اما در حالت استفاده از دو بلبرینگ تماس زاویه ای (کنار یکدیگر) که به اصطلاح حالتی ترکیبی گفته می شود بلبرینگ قادر به حمل بار شعاعی (در یک طرف) و محوری در دو طرف می باشد.

معمولا بلبرینگ های اسپیندل در سه حال رو در رو (face to face)، پشت به پشت (back to back) و حالت عادی (normal) مانند تصویر زیر در کنار یکدیگر قرار میگیرند.که هر کدام با توجه به نوع چیدمانی که دارند باعث ایجاد خاصیتی میشود که در انتقال نیرو نقش مهمی ایفا میکند.

انواع بلبرینگ اسپیندل
در حالت چیدمان معمول که دو بلبرینگ در کنار یکدیگر قرار میگیرند هر دو بیرینگ قادر به تحمل بار در یک جهت می باشند اما در حالتی که بلبرینگ ها رو در روی هم یا به اصطلاح face to face نصب می شوند بیرینگ قابلیت تحمل بار از هر دو طرف را دارد که هر کدام توسط یک بلبرینگ انجام می شود.اما در حالتی بلبرینگ به صورت پشت به پشت یا back to back قرار میگیرد بار وارده بر روی بلبرینگ توسط یک بلبرینگ از هر دو طرف مهار میشود.در زمانی که بلبرینگ ها به صورت پشت به پشت نصب می شوند بلبرینگ از مقاومت بیشتری برخوردار می شود که امکان تحمل بار های ترکیبی را فراهم میکند.

آشنایی با زاویه های تماس در بلبرینگ های اسپیندل

زاویه تماس در بلبرینگ اسپیندل

منظور از زاویه تماس در بلبرینگ های تماس زاویه ای مورد استفاده در اسپیندل ها میزان زاویه ای است که حلقه داخلی و خارجی بلبرینگ نسبت به یکدیگر ایجاد میکنند.که ایجاد این زاویه امکان حمل بار های شعاعی و محوری را به صورت همزمان برای این مدل بلبرینگ ها فراهم میکند.در بلبرینگ های اسپیندل هر چقدر زاویه تماس افزایش پیدا کند میزان ظرفیت تحمل بار محوری هم افزایش می یابد.در این نوع بیرینگ ها مقدار این زاویه تماس با پسوند های خاص مشخص میگردد که در جدول زیر به معرفی پسوند و میزان زاویه پرداخته ایم.

E D C پسوند
25 درجه سانتیگراد 20 درجه سانتیگراد 15 درجه سانتیگراد مقدار زاویه

نوع قفسه بلبرینگ های اسپیندل

معمولا در بیشتر موراد (به غیر از بلبرینگ های سرامیکی) قفسه نگهدارنده ساچمه ها یا به اصطلاح رایج بازار قفسه بلبرینگ در بیرینگ های اسپیندل از جنس فیبر هستند.یکی از مزایای فیبری بودن قفسه در این بیرینگ ها باعث ایجاد قابلیت دور بالا بودن در بلبرینگ (بلبرینگ دور بالا) میشود.

پیشوند و پسوند های رایج در بلبرینگ های اسپیندل

نکته مهم درباره پیشوند و پشوند های رایج در بلبرینگ های مورد استفاده در اسپیندل ها این است که هر یک از شرکت های تولید کننده بیرینگ پیشوند و پسوند خاص خود را بر روی بلبرینگ حک می کند.در لیست زیر ما به معرفی برخی از رایج ترین علائم اختصاری درج شده بر روی بلبرینگ های تماس زاویه ای اسپندل پرداخته ایم.

مفهوم پیشوند و پسوند
زاویه تماس 15 درجه سانتیگرادی بلبرینگ C
زاویه تماس 20 درجه سانتیگرادی بلبرینگ D
زاویه تماس 20 درجه سانتیگرادی بلبرینگ E
قفسه پلاستیکی بلبرینگ TPA
مشخص کننده میزان پیش وار وارده بر بلبرینگ U
بیان کننده سطح پیش بار وارده بر بلبرینگ DU

پیشوند و پسوند بلبرینگ اسپیندل

بلبرینگ اسپیندل بلبرینگ های سرعت بالا

معمولا از بلبرینگ های اسپیندل با عنوان بلبرینگ دور بالا یاد می شود.اما میزان دوری که بلبرینگ قادر به انجام آن است به موراد مختلفی بستگی دارد.در جدول زیر به برخی از موارد مهم و موثر بر میزان سرعت بلبرینگ پرداخته ایم.

  1. نوع چیدمان بلبرینگ (رو در رو، پشت به پشت و کنار هم)
  2. میزان بار خارجی وارد بر بلبرینگ
  3. مقدار پیش بار وارد بر روی بلبرینگ
  4. نوع روانکار (روغن و گریس)
  5. میزان اتلاف گرما

بلبرینگ دور بالا اسپیندل

دمای مجاز برای بلبرینگ های اسپیندل چقدر است؟

میزان دمای مجاز برای بلبرینگ های اسپیندل به فاکتور های مختلفی همچون جنس قفسه بلبرینگ و جنس ساچمه بلبرینگ بستگی دارد و هر کارخانه تولید کننده بسته به مواد اولیه که برای تولید بلبرینگ استفاده میکند دمای مجازی را مشخص کرده است که برای اطلاع از این مقدار باید به کاتالوگ آن کارخانه مراجعه فرمایید.

ابعاد بلبرینگ های اسپیندل

بلبرینگ های اسپیندل با توجه به کاربرد گسترده ای که دارند در ابعاد متنوع در واحد اندازه گیری اینچ یا به اصطلاح بلبرینگ اینچی و بر اساس استاندارد ایزو (ISO) یا همان ابعاد میلیمتری تولید می شوند.

چگونه بلبرینگ اسپیندل مناسب انتخاب کنیم؟

اگر قصد خرید بلبرینگ اسپیندل دارید و نمیدانید کدام نوع از این بیرینگ ها برایتان مناسب است در لیست زیر سعی کرده ایم برخی از نکات مهم که باید در انتخاب بلبرینگ اسپیندل مد نظر بگیرید جمع آوری کنیم تا در هنگام خرید این مدل بیرینگ ها انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

  1. میزان فضای موجود
  2. مقدار بار وارده
  3. جهت بار وارده
  4. مقدار دقت
  5. میزان استحکام
  6. مقدار سرعت
  7. دمای کاری
  8. میزان لرزش
  9. مقدار آلودگی محیط
  10. نوع آببند

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5 – تعداد رای 4
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

ممنون بابت مطلب کاربردی که در اختیار ما قرار دادید

اسماعیلی

ما برای اسپیندل مون نیاز به بلبرینگ داریم بیرینگ خودمون روش عبارت X2 خورده خواستم بدونم به چه معناست؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x