ساچمه بلبرینگ چیست

ساچمه بلبرینگ ( معرفی انواع و خرید)

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2

ساچمه بلبرینگ اصلی ترین جز و فاکتور تشکیل دهنده بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) ها به حساب می آید.شکل ساچمه در بیرینگ مشخص کننده نوع بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) میباشد.به بیان ساده راحت ترین روش تشخیص و شناسایی نوع بیرینگ ها توجه به شکل و نوع ساچمه بلبرینگ می باشد.در این بخش از وبلاگ به معرفی انواع شکل ساچمه در بلبرینگ و برسی ویژگی هریک از انواع ساچمه بلبرینگ می پردازیم.

ساچمه بلبرینگ

به طور کلی ساچمه در بیرینگ ها به دو دسته شامل ساچمه های بکار رفته در بلبرینگ و ساچمه های مورد استفاده در رولبرینگ ها تقسیم می شود.در اصل کلمات بال و رول (ball و roll) در بیرینگ ها مشخص کننده همین موضوع می باشد.کلمه بال به معنای توپ یا ساچمه گرد می باشد که در ساختار انواع بلبرینگ شامل بلبرینگ شیار عمیق، خود تنظیم، کف گرد و تماس زاویه ای بکار رفته است.و رول به معنای ساچمه سوزنی، ساچمه بشکه ای، ساچمه مخروطی و ساچمه استوانه ای می باشد که در انواع رولبرینگ بکار می رود و یکی از دلایل نام گذاری رولبرینگ ها هم به علت شکل ساچمه استفاده شده در ساختار آن می باشد.در ادامه مطلب به معرفی کامل انواع ساچمه بلبرینگ و ساچمه رولبرینگ می پردازیم.

  1. ساچمه گرد
  2. ساچمه سوزنی
  3. ساچمه بشکه ای
  4. ساچمه استوانه ای
  5. ساچمه مخروطی

ساچمه بلبرینگ

اما آیا تمامی انواع ساچمه قابل تهیه و خرید هستند؟ پاسخ مشخص است خیر.در میان تمامی انواع ساچمه به کار رفته در بلبرینگ و رولبرینگ ها تنها دو نوع ساچمه گرد و ساچمه سوزنی هستند که شما می توانید برای کاربرد های مختلف تهیه کنید.که در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های این نوع ساچمه ها می پردازیم.

ساچمه گرد

ساچمه های گرد یا همان ساچمه های ball رایج ترین و پر مصرف ترین نوع ساچمه در ساختار بلبرینگ ها به حساب می آیند.این نوع ساچمه ها در انواع بلبرینگ (شیار عمیق، تماس زاویه ای، کف گرد و خود تنظیم) مورد استفاده قرار می گیرند.مهمترین ویژگی ساچمه های دایره شکل (ساچمه گرد) در بلبرینگ ها قابلیت چرخش با سرعت بالا می باشد.یعنی وجود این نوع ساچمه ها در ساختار بیرینگ به این معنا است که بیرینگ شما قابلیت استفاده در کاربرد های با سرعت بالا را دارد.

ساچمه گرد

ساچمه سوزنی

ساچمه سوزنی پس از ساچمه های گرد یا توپی پر مصرف ترین نوع ساچمه در بازار ایران می باشد.شکل ظاهری ساچمه سوزنی استفاده از این نوع ساچمه ها را در صنایع مختلف افزایش داده است.مهمترین ویژگی ساچمه های سوزنی شکل قابلیت تحمل فشار بالا تری نسبت به ساچمه های گرد می باشد.

ساچمه سوزنی

خرید ساچمه بلبرینگ

اگر قصد خرید ساچمه گرد یا خرید ساچمه سوزنی (انواع ساچمه موجود در بازار ایران) را دارید مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید شرکت ، فروشگاه یا فروشنده ای هست که قصد خرید ساچمه را از آن دارید.چرا که ساچمه ها با توجه به شکل ظاهری که دارند هیچ گونه مشخصات فنی ، مارک و نام کشور سازنده ای روی آن درج نمی شود.و تنها فروشنده ساچمه هست که از مشخصات واقعی ساچمه طلاع دارد.

خرید ساچمه بلبرینگ

انواع آلیاژ در ساچمه گرد و ساچمه سوزنی

ساچمه استنلس استیل (ساچمه استیل)

ساچمه های استیل پر کاربرد ترین نوع ساچمه با آلیاژ خاص می باشند.مهمترین ویژگی ساچمه استیل مقاومت در برابر زنگ زدن یا همان ضد آب بودن ساچمه و مقاومت در برابر خوردگی می باشد.ساچمه های استیل موجود در بازار ایران معمولا از نوع ساچمه گرد هستند.این نوع ساچمه ها در سه مدل ساچمه استیل 304 ، ساچمه استیل 316 و ساچمه استیل 440 تولید می شوند.که هریک از انواع آن با توجه به ویژگی که دارد در صنایع مختلف همچون صنایع هوایی ، صنایع پزشکی ، صنایع غذایی و بسیاری دیگر از صنایع خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

ساچمه کروم استیل

ساچمه های کروم استیل رایج ترین نوع آلیاژ در تولید ساچمه می باشد.این نوع ساچمه ها در ابعاد گسترده اینچی و میلیمتر تولید می شوند.ساچمه های کروم استیل به دو صورت سختکاری شده (آبکاری شده) یا آبکاری نشده قابل تهیه می باشند.مهمترین فاکتور برای سنجش کیفیت ساچمه های کروم استیل گرید ساچمه می باشد.هرچه قدر گرید ساچمه کمتر باشد ساچمه از کیفیت بالا تری برخوردار می باشد.برای مثال ساچمه با گرید 200 از ساچمه با گرید 500 باکیفیت تر و دقیق تر می باشد.

ساچمه کربن استیل

ساچمه های کربن استیل همان ساچمه های ارزان قیمتی هستند که با توجه کیفیت به نسبت پایینی که دارند در بسیاری از صنایع عام مورد استفاده قرار می گیرند.این نوع ساچمه ها هم مانند دیگر انواع ساچمه به صورت آبکاری شده و آبکاری نشده قابل تهیه هستند.قیمت ساچمه در نوع کربن استیل از دیگر انواع ساچمه پایین تر می باشد.

ساچمه سرامیک ( ساچمه سرامیکی)

منظور از ساچمه های سرامیکی همان ساچمه های گرد از جنس سرامیک می باشند.این نوع ساچمه ها در چهار مدل با آلیاژ سیلیکون نیترید، زیرکونیوم اکساید، سیلیکون کارباید و آلمینیوم اکساید تولید می شوند.ساچمه های سرامیکی معمولا بیشتر در بلبرینگ سرامیکی کاربرد دارند.مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر اسید، مقاومت در برابر دما و سبک وزن بودن از جمله مهمترین ویژگی ساچمه های سرامیکی می باشند.نکته مهم درباره ساچمه های سرامیکی قیمت آن ها می باشد.قیمت ساچمه با این نوع آلیاژ نسبت به دیگر انواع ساچمه بالاتر می باشد.

ساچمه پلاستیکی

ساچمه پلاستیکی معمولا در صنایع پزشکی و صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.این نوع ساچمه به صورت محدود در بازار ایران قابل تهیه هستند.

ساچمه تنگستن کارباید

ساچمه های تنگستن کارباید سخت ترین نوع ساچمه می باشند.در برسی مهمترین مزیت استفاه از ساچمه های گرد تنگستن کارباید می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، سختی، سایش و ضربه اشاره کرد.(ساچمه تنگستن کارباید در بازار ایران موجود نیست)

مهفوم گرید در ساچمه چیست؟

به بیان ساده گرید همان کیفیت در ساختار ساچمه می باشد.هر چقدر گرید ساچمه کمتر باشد ساچمه از کیفیت و دقت بیشتری برخوردار می باشد.گرید به صورت عدد نشان داده می شود و از عدد 10 تا 1000 متغییر می باشد.(گرید 10 بهترین نوع ساچمه و گرید 1000 ضعیف ترین نوع ساچمه می باشد) البته لازم به ذکر است که گرید 1000 به معنای بی کیفیت بودن ساچمه نیست بسیاری از تولیدات ساچمه فاقد گرید می باشند (ساچمه های چینی) پس ساچمه گرید 1000 چینی نسبت به ساچمه های بدون گرید از کیفیت و دقت بیشتری برخوردار می باشند.

فاکتور های موثر در قیمت ساچمه

  1. کشور تولید کننده ساچمه
  2. کیفیت ظاهری ساچمه
  3. گرد بودن ساچمه (در ساچمه های گرد)
  4. یکدست بودن ساچمه
  5. براق بودن ساچمه
  6. گرید ساچمه

قیمت ساچمه بلبرینگ

هریک از موارد ذکر شده در قیمت ساچمه بلبرینگ موثر می باشد.پیشنهاد می شود حتما قبل از خرید ساچمه بلبرینگ به موارد ذکر شده توجه فرمایید.

کشور های تولید کننده ساچمه بلبرینگ

ساچمه بلبرینگ هم مانند اکثر تجهیزات و قطعات صنعتی توسط بسیاری از کشور ها با کیفیت های مختلف تولید می شوند.اما در این بخش از مطلب میخواهیم به معرفی مهمترین و بهترین کشور های تولید کننده ساچمه بلبرینگ موجود در بازار ایران بپردازیم.

  1. آلمان
  2. ایتالیا
  3. اوکراین
  4. هند
  5. تایوان
  6. چین

ساچمه های آلمانی بهترین و با کیفیت ترین ساچمه موجود در ایران و ساچمه های چینی رایج ترین و پرمصرف ترین ساچمه بلبرینگ می باشند.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد تقی عزیزی

آیا ساچمه های سوزنی یا بشکه ای سفارشی هم میسازید
چه فلزی چه پلاستیکی؟
ساچمه های فلزی غیر استیل هم دارید؟ اندازه 25mm قیمت ؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x