gfgfggfgfg

جنس بلبرینگ

امتیاز این مطلب:

امتیاز خود را ثبت کنید

یکی از اصلی ترین عواملی در میزان عملکرد بلبرینگ در طولانی مدت تاثیر می گذارد ابعاد بلبرینگ ها و جنس آن ها است. انتخاب بلبرینگ مناسب تاثیر به سزایی در میزان بازدهی مجموعه شما خواهد داشت. ما در این مقاله سعی داریم شما را جنس بلبرینگ ها و اجزای داخلی آن ها آشنا کنیم تا بتوانید با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید بلبرینگ نمایید. به طور کلی جنس بلبرینگ ها تعیین کننده ظرفیت تحمل بار آن ها است چرا که هر یک از متریال ها دارای آستانه تحمل خاصی هستند که میزان آن ها با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر آن میزان مقاومت قطعه نسبت به خستگی در حین تماس انجام عملیات نیز وابسته به جنس بلبرینگ است.

یکی از اصلی ترین فاکتور های تاثیر گذار در میزان عملکرد بلبرینگ های غلتشی آب بندی آن ها است لذا باید جنس بلبرینگ به گونه ای باشد که بتواند در زمان بندی های مشخص آن را آب بندی کرد و در برابر اکسیداسیون و واکنش های شیمیایی که در هنگام آب بندی اتفاق می افتد بلبرینگ دچار خوردگی نشود.

از آن جایی که استفاده از بلبرینگ در صنایع و مجموعه های مختلف به صورت گسترده ای استفاده می شود و کاربردهای متفاوتی دارد جنس اجزای داخلی آن ها مانند قفسه، ساچمه و .. از مهم ترین موضوعاتی هستند که در ساخت بلبرینگ ها مطرح است.

در ادامه به بررسی آلیاژ هایی که برای رینگ های خارجی، داخلی و اجزای غلتنده بلبرینگ ها استفاده می شود می پردازیم.

  1. بلبرینگ فولادی سخت شونده عمقی

این فولاد یکی از معمول ترین فولادهایی است که برای بلبرینگ ها به کار می رود. در آلیاژی که برای ساخت این بلبرینگ استفاده می شود از فولاد کربن_ کرم استفاده می شود که میزان کربن در آن تقریبا 1% و کروم 15% می باشد. این میزان ها بر اساس استاندارد ISO 683-17:1999 که در نتیجه تحقیقات گسترده ای که در این حوزه انجام شدهريال به صورت جهانی تعیین و تایید شده است به همین دلیل همه مجموعه هایی که در حوزه تولید بلبرینگ و قطعات صنعتی فعال هستند موظف به پیروی از این استاندارد ها می باشند.

از آن جایی که بلبرینگ ها پس از استفاده طولانی مدت نیاز به سرویس و آب بندی دارند تقاضای مصرف کنندگان برای افزایش عمر سرویس ها باعث شد که تحقیقات گسترده ای در این حوزه صورت بگیرد در نتیجه این ترکیب یکی از پرکاربرد ترین ترکیب های آلیاژ های مورد استفاده برای بلبرینگ ها شناخته شده است.

  1. فولاد بلبرینگ سخت شونده سطحی به روش القایی

شما با سخت کردن سطح بلبرینگ به روش القایی می توانید سطوح غلتش بلبرینگ با سایر اجزا داخل مجموعه را سخت کنید بدون آن که سایر قسمت ها تحت تاثیر این عمل قرار بگیرند. قسمت گرید فولاد در حین ساخت به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید کدام قسمت های بلبرینگ تحت تاثیر سخت کردن قرار نمی گیرند. برای مثال بلبرینک HBU نوعی بلبرینگ است که در برابر خستگی سازه ای و خستگی ناشی از تماس غلتشی مقاوم شده است.

  1. بلبرینگ فولاد ضد زنگ

بلبرینگ هایی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، پر کرم 14 و 17 ( با فرمول X65 Cr ) ماده اصلی سازنده آن می باشد. استاندارد جهانی که برای ساخت بلبرینگ های ضد زنگ در جهان ثبت شده است شامل  ISO 683 17:1999می شود که پس از تحقیقات گسترده ای که در این خصوص انجام گرفته و پس از آزمون و خطا های بسیاری به این استاندارد دست پیدا کرده اند. لذا تمام تولید کنندگان بلبرینگ در سراسر جهان برای آن که بتوانند محصولی مطابق با استاندارد های جهانی تولید کنند که بتوان آن را به سایر کشور ها صادر کرد باید از تمام اصول و قواعدی که در این استاندارد ذکر شده است پیروی کنند.

جالب است بدانید که بسیاری از کارگاه ها برای صرفه جویی در هزینه های خود از یک لایه پوشش ضد خوردگی به عنوان جایگزین فولاد های ضد زنگ استفاده می شود.

  1. بلبرینگ های سرامیکی

بلبرینگ هایی که تحت عنوان بلبرینگ های سرامیکی شناخته می شوند دارای رینگ، ساچمه و به طور کلی اجزای غلتانی هستند که از جنس سیلیکون نیترید  ساخته شده اند. به طور کلی بلبرینگ های سرامیکی دارای خواصی مانند سختی بالا، چگالی کم و ضریب دی الکتریک بسیار ناچیزی هستند، علاوه بر موارد گفته شده این بلبرینگ ها خاصیت عدم جذب در میدان های مغناطیسی را دارند که برای کاربرد های خاصی قابل استفاده می باشند.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x