anchor-chain

زنجیر لنگر | خرید زنجیر پلدار

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2

زنجیر لنگر به یکی از اجزای مهم وضعیتی یا تجهیزاتی کشتی اطلاق می‌شود که برای لنگر انداختن و نگهداشتن کشتی در محل مورد نظر استفاده می‌شود. زنجیر لنگر عموماً از جنس فولاد ساخته می‌شود و دارای شکل گره‌های متعدد است که به هم متصل شده‌اند.

زنجیر لنگر بر روی ناوگان دریایی، کشتی‌ها، قایق‌ها و سایر وسایل دریایی استفاده می‌شود. این زنجیر به صورت عمودی از روی دسته لنگر عبور می‌کند و به دسته لنگر و بدنه کشتی متصل می‌شود. هدف استفاده از زنجیر لنگر، ایجاد تثبیت و پایداری برای کشتی در محل مورد نظر است تا بتواند در شرایط آب و هوایی یا دریایی نامساعد ثابت بماند و از حرکت ناخواسته جلوگیری کند.

طول و قطر زنجیر لنگر بستگی به اندازه و وزن کشتی دارد. زنجیر لنگر باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که قدرت کشیدن و نگهداری کشتی را در برابر امواج و جریان‌های دریایی تأمین کند. همچنین، باید مقاومت کافی در برابر خوردگی و سایر عوامل زیان‌زا داشته باشد.

استفاده صحیح از زنجیر لنگر بسیار مهم است. قبل از لنگر انداختن، زنجیر باید به صورت صحیح و قوی به دسته لنگر و بدنه کشتی متصل شود. همچنین، زنجیر باید به طور دوره‌ای بررسی و بازبینی شود تا هر گونه خرابی یا ضعف در ساختار آن تشخیص داده شود و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شود.

در کل، زنجیر لنگر یکی از عوامل اساسی برای تثبیت و ایمنی کشتی در محل مناسب است. طراحی و استفاده صحیح از آن می‌تواند به کشتی کمک کند تا در شرایط سخت دریایی و آب و هوایی به طور مطمئن و پایدار باقی بماند.

زنجیر لنگر

زنجیر لنگر یا زنجیر پلدار یک نوع زنجیر صنعتی فولادی می باشد که با استفاده از استاندارد های خاص و به منظور استفاده در صنایع دریایی طراحی و تولید میشود. زنجیر های لنگری از نظر شکل ظاهری مشابه زنجیر های باربرداری هستند با این تفاوت که در ساختار این نوع از زنجیر ها یک راد یا یک پل وجود دارد که به منظور جلوگیری از عبور اشیا و اجسام در داخل حفره های هر حلقه از زنجیر طراحی شده است به همین منظور به این نوع از زنجیر ها زنجیر های پلدار می گویند.

زنجیر لنگری فولادی

انواع زنجیر لنگری (آلیاژ)

همان طور که اشاره کردیم زنجیر های لنگری یا زنجیر های پلدار دارای ظرفیت تناژی بالا هستند و باید از جنس فولاد تولید شده باشند. انواع فولاد استفاده شده در تولید زنجیر های لنگری شامل سه گرید میباشد.

  1. فولاد گرید U1
  2. فولاد گرید U2
  3. فولاد گرید U3

 

(گرید U3 دارای استحکام بالاتری نسبت به گرید های دیگر می باشد)

در تولید زنجیر های لنگری به منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ ضدگی زنجیر از آبکاری گالوانیزه استفاده میشود. زنجیر های لنگری گالوانیزه در واقع دارای آبکاری سطحی به رنگ نقره ای مات با ضخامت بالایی از فلز روی بر روی سطح بیرونی زنجیر میباشند. لازم به ذکر است که در تولید زنجیر های لنگری آبکاری شده گالوانیزه از فراینده گالوانیزه گرم استفاده میشود.

افزایش دمای فرایند گالوانیزه گرم باعث نفوذ زینگ به داخل سطح فولادی دانه های زنجیر می شود که این موضوع باعث افزایش مقاومت محیطی آن در تماس با آب دریا و خورندگی می شود.

انواع زنجیر لنگری (ساختار)

  1. زنجیر لنگری بدون پله
  2. زنجیر لنگری پله دار

زنجیر های لنگری چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

1. مقاومت بالا: زنجیره های لنگری باید قادر پ به تحمل نیروهای بزرگ باشند. مانند نیروی کشش، فشار و ضربه.

2. مقاومت در برابر خوردگی: زنجیر های لنگری باید از جنسی باشند که در برابر خوردگی از عوامل محیطی مانند آب شور، رطوبت و هوا تحت تأثیر قرار نگیرند.

3. انعطاف پذیری: زنجیره های لنگری باید انعطاف پذیری کافی داشته باشند تا بتوانند در زوایای مختلف و در شرایط متفاوت استفاده شوند.

4. وزن مناسب: زنجیر های لنگری باید وزنی مناسب داشته باشند.

5. طول مناسب: زنجیر های لنگری باید طولی مناسب داشته باشند تا بتوانند به طور کامل به لنگر متصل شوند و به عمق مورد نیاز در آب فرو روند.

6. مقاومت در برابر سایش: زنجیر های لنگری باید قادر به تحمل سایش و فرسایش در طول زمان باشند و در نتیجه عمر مفید طولانی داشته باشند.

7. ساختار قوی: زنجیره های لنگری باید از جنسی ساخته شوند که قوی و محکم باشد.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 2
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x