بلبرینگ cooper چیست

بلبرینگ کوپر (بلبرینگ چند تکه) چیست؟

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1

اگر از مصرف کننده های قدیمی بلبرینگ و رولبرینگ ها هستید حتما نام بلبرینگ کوپر (cooper) یا همان بلبرینگ های چند تکه را شنیده اید و یا از این نوع بیرینگ ها استفاده کرده اید.در واقع COOPER نام یک شرکت انگلیسی تولید کننده بلبرینگ چند تکه هست.این شرکت تولید کننده در سال 1894 میلادی توسط آقای توماس کوپر در کشور انگلیس تاسیس گرید.این شرکت یاتاقان سازی در مدت کوتاهی توانست با توجه به دقت بسیار بالا در تولید و کیفیت محصولات خود بسیاری از استاندارد های معتبر بین المللی همچون ISO9001 و ISO14001 را کسب کند.

نکته جالب درباره بلبرینگ Cooper خلاق بودن این شرکت تولیدی می باشد.همین خلاقیت بالا در تولید بلبرینگ های چند تکه Cooper باعث شد تا در سال 1991 میلادی یکی از مهمترین شرکت های تولید کننده بلبرینگ آمریکایی با نام kayden (بلبرینگ kayden) تبدیل به شرکت مادر کوپر شود.از دیگر ویژگی های شرکت کوپر خدمات گسترده این شرکت در سطح بین الملل می باشد.چرا که معمولا محصولات COOPER در دسته بلبرینگ ها خاص قرار می گیرند.

بلبرینگ cooper

اگر بخواهیم به صورت کوتاه و مختصر مهمترین ویژگی بلبرینگ های Cooper (بلبرینگ اسپلیت کوپر) را معرفی کنیم باید به خاصیت چند تکه بودن یا split بودن یاتاقان و ساده بودن روش های نصب بلبرینگ اشاره کنیم.

انواع بلبرینگ چند تکه (بلبرینگ کوپر) کدام است؟

شرکت cooper با توجه به بیش از یک قرن تجربه ای که داشته و نیاز های که در صنایع مختلف بوده است اقدام به تولید انواع مختلفی از بلبرینگ های چندتکه همچون بلبرینگ کوپر استوانه ای، بلبرینگ کوپر با رولبرینگ مخروطی و بلبرینگ چند تکه با رولبرینگ های بشکه ای کرده است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

انواع بلبرینگ چند تکه

1-بلبرینگ چند تکه ساچمه استوانه ای

این نوع از بیرینگ های کوپر از ترکیب رولبرینگ استوانه ای به همراه یک محفظه نگهدارنده تشکیل شده است.قرار گرفتن این محفظه در اطراف شفت از حذف شدن قطعاتی همچون کوپلینگ، پولی و گیربکس جلوگیری می کند.یا به بیان ساده تر باعث افزایش فضا در اطراف شفت می شود.استفاده از رولبرینگ های استوانه ای در این نوع از بلبرینگ های چند تکه علاوه بر افزایش قدرت تحمل بارهای محوری از ناهمراستا شدن شفت جلوگیری می کند.این از بلبرینگ های کوپر در سه مدل به شرح زیر طراحی و تولید می شوند:

بلبرینگ اسپیلیت

بلبرینگ کوپر سری 100

این نوع بیرینگ ها از قطر داخلی 75 میلیمتر تا 150 میلیمتر تولید می شوند.و برای کاربرد های با سرعت های نسبتا بالا مورد استفاده قرار میگرند.

بلبرینگ چند تکه سری 01/01E

بلبرینگ های کوپر سری 01/01E از قطر داخلی 45 تا 105 میلیمتر و 160 تا 300 میلیمتر تولید می شوند و در دسته بلبرینگ های چند تکه با کاربرد متوسط قرار می گیرد.این نوع از بیرینگ ها هم مانند سری 100 برای کاربرد های با سرعت های نسبتا بالا استفاده می شود.

بیرینگ cooper سری 02/02E

این مدل از بلبرینگ های تولید شرکت کوپر از پر کاربرد ترین نوع بلبرینگ چندتکه با رولبرینگ استوانه ای می باشد.قابلیت تحمل بار های زیاد و گسترده بودن ابعاد (160 تا 300 میلیمتر) از مهمترین مزیت های این سری از بیرینگ ها می باشد.

بلبرینگ cooper سری 03

این مدل از بیرینگ ها برای کاربرد های با فشار بالا طراحی و تولید میشوند.

2-بلبرینگ چند تکه با رولبرینگ مخروطی

این نوع از بیرینگ های تولید شرکت کوپر از ترکیب دو رولبرینگ مخروطی (به صورت پشت به یکدیگر) تشکیل شده است.این مدل از بلبرینگ های کوپر به صورت اختصاصی برای صنایع دریایی طراحی شده اند و گاها هم ممکن است در برخی دیگر از صنایع خاص مورد استفاده قرار بگیرند.

بلبرینگ کوپر با رولبرینگ مخروطی

3-بلبرینگ چند تکه ساچمه بشکه ای

بلبرینگ کوپر با رولبرینگ بشکه ای از سری تولیدات خاص شرکت cooper می باشد.این مدل بیرینگ ها در انواع مختلفی همچون bespoke housings (مناسب بیرینگ های استاندارد)، large bore bearings (بیرینگ با ابعاد بزرگ تا قطر داخلی 1500 میلیمتر)، یاتاقان آب سرد و flat thrust bearings می باشد.به عبارتی دیگر این مدل از بیرینگ ها به صورت خاصی و سفارشی طراحی و تولید می شوند.

بلبرینگ Cooper در چه صنایعی کاربرد دارند؟

همان طور که متوجه شده اید این نوع از بلبرینگ ها در دسته بیرینگ ها خاص قرار می گیرند و معمولا در صنایع حساس و خاص مورد استفاده قرار میگرند.که در ادامه به معرفی چند صنعت رایج میپردازیم.

  1. صنایع نفت
  2. صنایع گاز
  3. صنعت پتروشیمی
  4. صنایع دریایی (کشتی سازی)
  5. و بسیاری دیگر از صنایع خاص

کاربرد بلبرینگ کوپر

کاتالوگ بلبرینگ Cooper

اگر قصد خرید بلبرینگ cooper دارید و از ابعاد و اطلاعات تخصصی این نوع از بلبرینگ های چندتکه اطلاع ندارید می توانید با دانلود کاتالوگ بلبرینگ کوپر انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

کاتالوگ بلبرینگ چند تکه

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x