آشنایی با گریس خور ها

گریس خور (آشنایی به همراه راهنما خرید گریس خور)

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 4 / 5 – تعداد رای 4

ماشین آلات و سیستم های مختلف به منظور عملکرد صحیح نیاز به قطعات و ابزار مختلفی دارند.در کنار قطعات با اهمیت تر همچون تجهیزات دور قطعات و ابزار هایی هم هستند که نقش تکمیل کننده و حساسی را ایفا میکنند.یکی از پرمصرف ترین این ابزار و تجهیزات گریس خور ها هستند.در این مطلب در نظر داریم تا به معرفی و برسی ابزار انتقال گریس یا همان گریس خور ها و انواع مختلف آنها از نظر ساختار و متریال بپردازیم.همچین در انتهای همین مطلب سعی کرده ایم تا نکات مهم هنگام انتخاب و خرید گریس خور را برایتان مطرح کنیم تا در هنگام خرید این ابزار انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

گریس خور چیست و چه کاربردی دارد؟

گریس خور ها با نام هایی همچون grease fittings و grease nipple در میان مصرف کنندگان شناخته شوند.و با توجه به کاربرد فراوانی که در بسیاری از مصارف دارند ممکن است از اسامی گوناگون دیگری هم برای این قطعه کاربردی استفاده شود.اما اگر بخواهیم پرسش گریس خور چیست را پاسخ دهیم باید بگوییم تنها کافیست به عبارت گریس خور توجه کنیم به عبارتی ساده تر گریس خور ها ابزاری هستند که با استفاده از آنها امکان انتقال گریس و روانکار به داخل قطعه مورد نظر همچون بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان فراهم میشود.

گریس خور چیست

انواع گریس خور را بشناسید

گریس خور ها یا grease fittings هم مانند بسیاری از تجهیزات و قطعات صنعتی بسته به نوع کاربردی که در صنایع عام و خاص دارند در انواع مختلفی از نظر ساختار و مواد اولیه یا به اصطلاح آلیاژ طراحی و در نهایت تولید میشوند.در ادامه مطلب به معرفی انواع مختلف گریس خور ها بسته به طراحی و ساختاری که دارند پرداخته ایم.

  1. گریس خور صاف
  2. گریس خور کج
  3. گریس خور نیم کج
  4. گریس خور گاردن یک طرفه
  5. گریس خور گاردن دو طرفه
  6. گریس خور لیلاندی

گریس خور صاف یا مستقیم

گریس خور هایی صاف یا به اصطلاح گریس خور مستقیم همان نوع ساده گریس خور ها هستند که با توجه به ساختار صاف و بدون زاویه ای که دارند امکان انتقال گریس و روانکار را به سرعت فراهم می کنند.از این نوع گریس خور ها با نام گریس خور صفر درجه هم یاد میشود.

گریس خور کج

گریس خور کج یا به عبارت دیگر گریس خور 90 درجه از دیگر انواع این ابزار هستند که بسته به نوع روانکار و حجم انتقال گریس در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.

گریس خور نیم کج

گریس خور های نیم کج یا گریس خور 45 درجه از دیگر انواع پر مصرف گریس خور ها هستند که در مواردی که نوع 90 درجه و مستقیم گریس خور کاربرد ندارد مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع گریس خور

گریس خور ها از چه متریالی تولید میشوند؟

این ابزار بسته به نوع مصرف و محل مصرفی که دارند معمولا از دو نوع آلیاژ کربن استیل و استنلس استیل طراحی و تولید میشوند.نکته مهم قابل توجه درباره جنس گریس خور ها  آلیاژ ساچمه های گردی هستند که در این ابزار مورد استفاده قرار میگرد.در واقع جنس ساچمه های توپی شکل یا ساچمه بلبرینگ بسته به نوع روانکار و میزان فشار وارده بر آن متغییر می باشد.

کاربرد گریس خور در بیرینگ ها

روانکاری و گریسکاری بیرینگ (بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان) ها از مهمترین اقداماتی هستند که منظور کاهش هزینه های ثانویه و افزایش طول عمر آنها انجام میشود.یکی از ابزاری که برای انجام این فرایند کاربرد فراوان دارد گریس خور ها هستند.استفاده از گریس خور ها در یاتاقان و رولبرینگ ها فرایند روانکاری بیرینگ را ساده تر کرده است.معمولا محل قرار گری سری گریس خور در یاتاقان ها در بالا یا کنار سطح یاتاقان و در رولبرینگ ها دور حلقه خارجی بیرینگ قرار گرفته است.

کاربرد گریس خور

تولید گریس خور در ابعاد مختلف

گریس خور ها بسته به محل استفاده و کاربردی که دارند در دو نوع مختلف از نظر ابعاد تولید میشوند.در ادامه به معرفی انواع سری گریس خور بسته به ابعاد میپردازیم.

  1. گریس خور با ابعاد میلیمتر
  2. گریس خور با ابعاد اینچ

چگونه گریس خور مناسب انتخاب کنیم؟

اگر قصد خرید گریس خور دارید و نمیدانید کدام نوع از سری های گریس خور برایتان مناسب هستند پیشنهاد میکنیم قبل از استعلام قیمت و خرید گریس خور به موارد ذکر شده توجه بفرمایید.

  1. انتخاب نوع گریس خور
  2. مشخص کردن زاویه گریس خور
  3. مشخص کردن سایز رزوه
  4. مشخص کردن گام گریس خور

 

به عبارتی ساده تر ابتدا کافیست بسته به میزان عبور روانکار نوع گریس خور و سپس زاویه آن را مشخص کنید و در نهایت با توجه به ابعادی که در نظر دارید گریس خور مناسب خود را انتخاب بفرمایید.

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 4 / 5 – تعداد رای 4
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود

ممنون و تشکر از زحمات شما ، عالی بود

jahan dosti

درود بسیارعالی

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x