high-speed-ball-bearing

بلبرینگ دور بالا چیست؟

امتیاز این مطلب:

میانگین امتیاز 4.7 / 5 – تعداد رای 3

پرسش بلبرینگ دور بالا چیست؟ از پر تکرار ترین سوالاتی هست که بسیاری از مصرف کننده گان بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ و گاهی هم یاتاقان) ها قبل از انتخاب و خرید بیرینگ به دنبال پاسخ آن هستند.در این سری از مجموعه مقالات آموزشی وبلاگ بیرینگ مارت می خواهیم به طور کامل و جامع به معرفی و برسی بلبرینگ دور بالا یا به اصطلاح بازار بلبرینگ C3 بپردازیم.

در انتهای این مقاله شما می توانید به بسیاری از پرسش های مرتبط با بلبرینگ دور بالا همچون منظور از C3 بودن بلبرینگ چیست؟ تفاوت بلبرینگ دور بالا و بلبرینگ C3 چیست؟ پیشوند و پسوند دور بالا بودن در بلبرینگ (علائم اختصاری دور بالا بودن) کدام است؟ و حداکثر سرعت بلبرینگ دور بالا چقدر است؟ پاسخ دهید.

بلبرینگ دور بالا از صفر تا صد

بلبرینگ دور بالا چیست

قبل از اینکه بخواهیم به برسی بلبرینگ های High Speed یا دور بالا بپردازیم ابتدا باید به پرسش هایی مانند اصلا بلبرینگ دور بالا چه کاربردی دارد؟ چرا از بلبرینگ دور بالا استفاده می شود؟ پاسخ دهیم.

بسیاری از صنایع و تولیدی های عام و خاص به منظور تولید محصولات خود (همچون اسپیندل ها) و بسیاری از ابزار و وسایل برای عملکرد بهتر ( مانند هواپیما ها ) نیاز دارند تا در ساختار خود از بیرینگ هایی استفاده کنند تا این بیرینگ ها قادر باشند با سرعت های بالا یا به اصطلاح رایج با دور های بالا بهترین عملکرد و نتیجه را داشته باشند.

اما اگر می خواهید بدانید این دور بالا بودن بلبرینگ چگونه بدست می آید تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با فرایند طراحی و  تولید بلبرینگ به منظور استفاده در کاربرد های با سرعت بالا آشنا شوید.

تاثیر بار گریز از مرکز در سرعت بلبرینگ

ساچمه ها مهمترین فاکتور در دور بالا بودن بلبرینگ ها هستند.هنگامی که ساچمه ها در حلقه داخلی بلبرینگ در حال چرخش هستند تحت تاثیر بار گریز از مرکز قابل توجهی قرار میگیرند.این بار وارده بر روی ساچمه در حلقه های داخلی کاهش و در حلقه خارجی افزایش پیدا میکند.(این حالت در بلبرینگ تماس زاویه ای باعث کاهش زاویه تماس در حلقه خارجی و افزایش زاویه تماس در حلقه داخلی می شود)

ساچمه سبک تر سرعت بالا تر

همان طور که اشاره شد بار های گریز از مرکز اولین فاکتور موثر در سرعت بلبرینگ ها به حساب می آید.به همین منظور و به جهت کاهش این بار ها مهم ترین اقدام کم کردن وزن ساچمه بلبرینگ و یا استفاده از ساچمه های سبکتر می باشد.(سبک کردن ساچمه ها می تواند با استفاده از ساچمه با ابعاد ریز تر و یا استفاده از مواد اولیه سبک تر همچون سرامیک بدست آید) طبق تحقیقات و تجربیات عملی انجام شده با کاهش سایز ساچمه به میزان 75 درصد وزن ساچمه به مقدار 42 درصد کاهش پیدا میکند.

ساچمه سرامیک سرعت بالا و وزن کم

ساچمه سبک تر سرعت بالا تر

استفاده از مواد اولیه مناسب قبل از فرایند تولید بلبرینگ به نوع و نحوه عملکرد بیرینگ شکل می دهد.یکی از پر کاربرد ترین متریال در طراحی و تولید بلبرینگ ها نیترید سیلیکون یا به اصطلاح رایج بازار سرامیک می باشد.استفاده از سرامیک یا سیلیکون نیترید در طراحی و تولید بلبرینگ ها به ویژه بلبرینگ های دور بالا کاربرد فراوانی دارد.در ادامه به معرفی برخی را مزیت های رایج استفاده از سرامیک در ساخت ساچمه بلبرینگ ها پرداخته ایم:

  1. چگالی کمتر (میزان 40 درصد کمتر نسبت به فولاد)
  2. انبساط حرارتی کمتر (29 درصد کمتر نسبت به فولاد)
  3. الاستیسیته بالا تر (151 درصد بالاتر از فولاد)
  4. اصطکاک پایین تر
  5. مقاومت در برابر دما های بالا بدون از دست دادن سختی
  6. مقاوم در برابر خورندگی
  7. مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  8. غیر مغناطیسی بودن
  9. ضد الکتریسیته

استفاده از ساچمه های از جنس سرامیک در بلبرینگ ها به طور مستقیم منجر به بالا رفتن سرعت چرخش بلبرینگ یا همان افزایش RPM می شود.نکته مهم درباره بلبرینگ سرامیکی یا بلبرینگ های ساچمه سرامیک گران قیمت بودن این نوع از بیرینگ ها می باشد.

سختی و الاستیسیته مواد اولیه

هنگامی که بلبرینگ تحت تاثیر بار قرار میگرد تغیر شکل های الاستیکی در بین ساچمه ها و مسیر حرکت آنها در حلقه داخلی بیرینگ ایجاد می شود.این حالت تغییر شکل به پارامتر های مختلفی همچون میزان بار وارده، نوع مواد اولیه بلبرینگ (جنس بلبرینگ)، نوع بیرینگ و ابعاد آن بستگی دارد.به بیان ساده به منظور دور بالا شدن بلبرینگ وزن کلی بلبرینگ باید کاهش پیدا کند و اگر نیاز به بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) هایی دارید که قادر به تحمل بار های زیاد (فشار) باشند باید از بیرینگ های استفاده کنید که ابعاد ساچمه در آنها به نسبت بزرگتر باشد.(ساچمه ریز به معنای دور بالا و ساچمه بزرگ به معنای قدرت تحمل فشار بالا می باشد)

بلبرینگ دور بالا با قفسه فیبری

بلبرینگ فیبری دور بالا

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ ها قفسه های نگهدارنده یا به اختصار قفسه می باشد.این جز بلبرینگ می تواند از مواد مختلفی همچون فولاد (رایج)، برنج و فیبر ساخته شود.قفسه های فیبری به علت جنس و مواد اولیه ای که در ساختار خود دارند معمولا به عنوان قفسه های دور بالا شناخته می شوند.(استفاده از بلبرینگ های با قفسه هایی از جنس فیبر نیاز به داشتن اطلاعات کافی دارد)

برسی بلبرینگ C3 و بلبرینگ دور بالا

قبل از اینکه بخواهیم بلبرینگ های C3 را با بلبرینگ ها دور بالا مقایسه کنیم ابتدا لازم است با معنا و مفوم C3 بودن بلبرینگ آشنا شویم.

مفهوم C3 بودن در بلبرینگ چیست؟

پسوند C3 که مخفف clearance به معنای لقی (نوع داخلی) می باشد به این معنا است که در طراحی بلبرینگ فضای در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز امکان انبساط بلبرینگ وجود داشته باشد.این انبساط به این معنا است که حلقه خارجی ثابت و حلقه داخلی (مسیر حرکت ساچمه) تحت تاثیر بار شعاعی قرار دارد و مقداری لقی و به اصطلاح بازی وجود دارد.به بیان ساده در بلبرینگ های C3 فضای بیشتری برای ساچمه ها در نظر گرفته شده است.

مفهوم نوع لقی
میزان لقی کمتر از کلاس C2 C1
مقدار لقی کوچکتر از لقی نرمال C2
لقی نرمال CN
لقی بالاتر از میزان نرمال C3
مقدار لقی بلبرینگ بالاتر از C3 C4
کلیرنس بلبرینگ بیشتر از C4 C5

کلاس لقی نرمال (CN) و مدل لقی کلاس 3 (C3) از رایج ترین نوع کلیرنس در بیرینگ ها می باشند.

انواع بلبرینگ دور بالا کدام است؟

  1. بلبرینگ شیار عمیق (رایج در صنایع عام و خاص)
  2. بلبرینگ تماس زاویه ای (رایج در صنایع خاص)
  3. بلبرینگ خود تنظیم شونده

در واقع منظور از بیرینگ های دور بالا در اکثر موارد همان بلبرینگ های ساچمه گرد می باشد.

بهترین مارک بلبرینگ دور بالا چیست؟

شرکت ها و کارخانه های مختلفی در جهان هستتند که قادر به تولید بلبرینگ دور بالا هستند اما در میان آنها به معرفی چند شرکت رایج و پر طرفدار درمیان مصرف کننده های ایرانی پرداخته ایم.

  1. مارک SKF
  2. EZO
  3. NSK

بهترین مارک بلبرینگ پر سرعت

بلبرینگ دور بالا در چه صنایعی استفاده می شود؟

استفاده و کاربرد بلبرینگ های دور بالا به یک یا چند صنعت خاص محدود نیست و می توان گفت این سری از بلبرینگ ها تقریبا در اکثر صنایع عام و خاص کاربرد فراوانی دارند.در ادامه به معرفی برخی از رایج ترین کاربرد بلبرینگ های دور بالا پرداخته ایم.

کاربرد بلبرینگ دور بالا در صنایع عام

  1. بلبرینگ ماشین لباسشویی
  2. بلبرینگ جارو برقی
  3. و بسیاری دیگر از ابزار و وسایل کاربردی روزمره

بلبرینگ دور بالا در صنایع خاص

  1. صنایع نفت و گاز
  2. صنعت پتروشیمی
  3. دستگاه های تراش
  4. دستگاه و ماشین آلات CNC
  5. و دیگر صنایع خاص

کاربرد بلبرینگ دور بالا

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5 – تعداد رای 3
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهرام عسکری

از اطلاعات داده شده بهره بردم ضمن تشکر و سپاس فراوان ،سوالی داشتم برای تعویض بال بیرینگ دمنده مشعل از چه مدل (خصوصیات فنی)مثل سرعت ،کد باید استفاده کرد

سمیع الله

تشکر جهان سپاس

زاهد خادمی

سلام آیا بلبرینگ دور بالا در موتورسیکلت تاثیر بدی دارد یا خوب

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x